Friday, May 22, 2009

sembayang oh sembahyang......

'Solat itu Tiang Agama' . Before this, that sentense is just a statement for me . As I grew older ..hhmm or would I say 'mature' , it occurs to me that it is a meaningful statement . I could say it 100 times but still I didnt try to understand the meaning. So , its true , we read or listen with our ears n eyes , but not with our heart.

Solat itu Tiang Agama ... so dalam pemahaman aku, kalau sembahyang wajib yang merupakan tiang , identiti , dan lambang tue aku tak buat , maknanya aku nie..... Sbb benda nie yang asas dalam agama , yg membezakan antara orang Islam dengan mana-mana agama dalam dunia nie. Sembahyang langsung tak membebankan ,tp aku kadang-kadang tinggal jugak .Jd, kalau aku sendiri kadang-kadang tak sembahyang , aku tak layak ambil tanggungjawab ke atas org lain, malah bukan bab sembahyang sahaja , dalam semua hal pun sebab aku masih lagi insan yang hina , yang tak sempurna. Aku berharap Allah s.w.t dapat memahami hati aku . Aku hanya boleh berdoa supaya aku dan semua orang yang sayang dan kenal dibukakan pintu hati dan diberikan hidayah Mu.

Ada orang kata, sembahyang , tp perangai tak baik, bertudung tapi perangai tak macam org Islam .Malah menganggap org yg tak sembahyang lagi bagus perangai nye ..masyaAllah, adakah aku di dalam golongan tersebut?? Dosa pahala tu ditangan tuhan . Segala yg kita lakukan bergantung pada niat dan hati kita . Kalu kita yg menilai , mungkin kita akan salah . Jadi ubahlah diri sendiri jadi lebih baik .

Aku sentiasa doakan kita semua akan mendapat hidayah . aku tak pernah lupa nk diokan utk ibu bapa aku , saudara mara , guru n pensyarah , sahabat n kekasih . Yang aku pernah dengar , kalu kita tak doakan ibu bapa kita , doakan kita tak akan diterima .

TODAY: Aku selalu berdoa terangkan hati aku yang dah gelap nie.


PERUMPAMAAN DOSA MENINGGALKAN SOLAT MENGIKUT WAKTU :

SUBUH - dia akan disiksa selama 60 tahun di neraka (60,000 tahun dunia)

ZUHUR - dosanya seperti membunuh 1000 jiwa orang Islam

ASAR - dosanya seperti ia meruntuhkan Kaabah

MAGHRIB - dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri

ISYA' - Allah tidak redha dia tinggal dibumi dan menggesa dia mencari bumi yang lain

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Hello there , welcome to my page . As a person who always keep things to myself, blogging is a way for me to release it all . Every content I wrote stays here for myself . I would take blogging is a healthy way and learning process for me in every aspecs .